Uppfödarinterjuv: Kaupungs kaniner

Uppfödningens namn:

Kaupungs kaniner

Hemsida:

Http://Kaupungskaniner.weebly.com 

 Första kullen med lejonhuvade kaniner

Vilka/Vilken ras:

Lejonhuvad dvärgvädur

Syfte med uppfödningen:

Målet är ju att få fram rastypiska lejonhuvade dvärgvädurar med bra kroppar, huvud, öron och manar. Så syftet är att utveckla rasen och få fram bra utställnings och avelsdjur.

 Första kullen med lejonhuvade kaniner igen
 
 Andra kullen med vädursungar

Högsta poäng för en uppfödd kanin:

93,5 poäng

Stamtavla/H-bevis:

Kaniner som följer standarden och är godkända får stamtavla, djur som ej skulle visa sig vara utställningsbara (ex. ej godkänd färg/teckning) sätter jag härstamningsbevis på. Det gäller att vara hårt i gallringen i kullarna och bara fortsätta avla vidare på bra djur.

Hur började du att föda upp?

Tanken i början var att föda upp vädurskorsningar för kel och ev. hoppning. Intresset började främst efter att en vän fick en tjuvparningskull. Så jag tog kontakt med uppfödare och fick värdefulla tips och råd, samt läste på i böcker och på internet i över ett halvår innan jag skaffade en hona och parade. Men det var i slutet på förra året som jag valde att inrikta mig på utställning, så i år har jag varit på mina första utställningar och tagit mina tre första lejonhuvade dvärgvädurskullar.

Kaupungs Madicken, utställd på 93,5 p
 
Backsippans Kajsa, stamboksförd på 92 p
Ottmo's Phinneas, stamboksförd på 93,5 p

När tog du din första kull och varför?

I början på 2012 föddes min första kull, den tog jag för att ha till kel, samt också prova på om jag verkligen ville hålla på med uppfödning. Det var jättekul och jag ångrar aldrig beslutet om att bli kaninuppfödare.

Hur många kullar har du tagit:

Sex stycken totalt.

Den allra sista kelkull som togs i år

Hur bor dina kaniner, storleken på buren:

Kaningården utomhus består just nu av två fyrfackare, två enfackare och en trefackare. Så totalt 13 fack. Fyfackarnas mått på facken är 105x75 cm, trefackarens mått på facken är 100x60 cm, den ena enfackaren är 105x80 cm och den andra enfackaren är 100x100 cm.

Så det är inte direkt några jätteburar, men mina kaniner får komma ut regelbundet i hagar och röra på sig.

Jag har även tre inneburar som används som reserv och på vintern, alla med olika mått. Den största som används mest är 150x80, sedan har jag två mindre som knappt används, den ena är 116x59 och den andra 100x55.

På vintern bor de flesta kaninerna inne i den gamla ladugården som numera är tom på djur, de bor antingen i kompostgallerburar eller inneburar. Ibland går några honor ihop i en kärringbox på 14 kvadratmeter.

Kaupungs Ronja, när hon var 5 veckor
Ringmurens Viggo, utställd på 94,5 p
Kaupungs Birk när han var 4 veckor
 Ringmurens Neo, stamboksförd på 94 p
En två dagars gammal kaninunge
 
Fotograf och uppfödare: Amanda Söderström
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback